Lliurament dels Premis Nacionals de Comerç i d'Establiments Comercials Centenaris
7 de novembre de 2025
Lliurament dels Premis Nacionals de Comerç i d'Establiments Comercials Centenaris
El president de la Generalitat, Salvador Illa, va presidir recentment l'entrega dels Premis Nacionals de Comerç i dels Premis Nacionals als Establiments Comercials Centenaris. En el seu discurs, Illa va destacar la importància del comerç com a motor de prosperitat, cohesió social i generació de comunitat. Segons el president, els establiments comercials no només subministren béns, sinó que també arrel en les persones i reforcen els vincles dins el territori.
Illa va indicar que el comerç de proximitat és un bon indicador de la situació del país, i la seva presència reflecteix la cohesió i la manera de viure catalanes. També va manifestar el suport del Govern a través del Pla de Barris, subratllant que el context on s'ubica una botiga - segur, accessible i endreçat - és essencial per al seu creixement.
Durant la cerimònia, el president va adreçar unes paraules als comerços premiats, encoratjant-los a continuar amb la seva tasca i assenyalant que aquesta activitat representa la vitalitat econòmica i social dels barris.
El conseller d'Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va subratllar també el pes històric i actual del comerç a Catalunya. Sàmper va remarcar que el comerç fomenta la vida comunitària i enforteix la cohesió social, i va posar en valor la rellevància dels comerços de proximitat, especialment avui en dia amb la digitalització i la globalització. El conseller va recordar que Catalunya compta amb gairebé noranta mil establiments comercials, que ocupen més de mig milió de persones i representen el 15% del PIB del país. Va reiterar el compromís institucional per acompanyar el sector en la seva formació, transformació i creixement amb ocupació de qualitat.
Els Premis Nacionals de Comerç, organitzats anualment pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), reconeixen establiments i projectes col·lectius destacats per la seva trajectòria, innovació i sostenibilitat.
Aquesta edició, el Forn de Cabrianes (Sant Fruitós de Bages) ha estat distingit amb el Premi Nacional de Comerç 2024, dotat amb 8.000 euros, per la seva contribució a l'economia social i l'ocupació. Fundada el 1933, la fleca ha sabut adaptar-se al llarg dels anys, incorporant tecnologia per connectar els seus punts de venda i impulsant el comerç local.
El Premi al Comerç més Innovador, amb una dotació de 3.000 euros, ha estat per a la xarcuteria-carnisseria París (Balaguer), destacada per la qualitat, la innovació i el compromís amb la sostenibilitat dels seus productes artesanals.
En l'àmbit de la sostenibilitat, la botiga Integra - Taller de Paper (Olot) ha estat reconeguda amb el Premi al Comerç més Sostenible (3.000 euros) per la venda de productes de paper reciclat i per la integració sociolaboral de persones en risc d'exclusió social a la Garrotxa.
L'Ajuntament de Tarragona ha rebut el Premi a la Iniciativa Col·lectiva pel projecte Tarragona Espai Comerç, ubicat al Mercat Central, que ofereix formació, exposició i assessorament digital als comerços locals.
En l'edició de 2024 dels Premis Nacionals d'Establiments Comercials Centenaris, s'han lliurat 24 reconeixements a comerços amb més de cent anys d'activitat. D'aquests, tres compten amb més de 150 anys i dos amb més de 200 anys d'història.
Aquests premis distingeixen els comerços i mercats municipals en actiu que, durant almenys un segle, han mantingut la qualitat del servei i s'han adaptat als canvis en les necessitats de la societat.
Establiments reconeguts (més de 100 anys):
Joieria i Rellotgeria Sancho (Sant Boi de Llobregat), Tocineria Cal Silo (Vimbodí i Poblet), Peixateria Vila Massana (Igualada), Impremta Esteva (Vilafranca del Penedès), Cal Pere Tarrida (El Prat de Llobregat), Restaurant Cal Farré (Vallfogona de Balaguer), Forns del Pi (Barcelona), Drogueria Boter (Badalona), Ferreteria Gardella (Camprodon), Gasca Moda (Barcelona), Pastisseria Pujol (Camprodon), Ca la Carme Gras (Solsona), Estanc i Queviures Vives (La Granada), Can Ros Taverna 1908 (Barcelona), Can Mullol (Ripoll), Forn de pa Codina, Cal Taró (Santpedor), Farmàcia Prujà (Ripoll), Xarcuteria i Carnisseria Pere Roca (Banyoles), Teixits Duran (Sabadell).
Establiments amb 150 anys o més:
Fleca i Pastisseria Nèctar (Cassà de la Selva), Mercat de Santa Caterina (Barcelona), Mercat de Venda no Sedentària (Tordera).
Establiments amb més de 200 anys:
Can Xarina (Collsuspina), Joieria Can Nogué (Vic).


